Neil van
der LINDEN

Wie antworten Musiker*innen und Videokünstler*innen aus Saudi-Arabien auf Orient-Klischees? Mit einer großen Portion Humor, zeigt die Shortlist des niederländischen Kurators und Golfstaaten-Experten Neil van der Linden.

SHORTLIST

Musikvideo 1

MUSIC: Alaa Wardi
VIDEO: Nina Najjar, Alaa Wardi
TRACK: Evolution of Arabic Music (Saudi Arabia, 2016)

Ist das eine Hommage oder eine Parodie? Wohl beides. «Evolution of Arabic Music» von Alaa Wardi ist ein A-Cappella-Mash-up aus 42 arabischen Songs von den 1930er Jahren bis in die 2010er. Ganz ähnliche Videos von Wardi, Querschnitte durch die arabische, englische, Bollywood- und K-Pop Song-Geschichte, sind immer wieder viral gegangen.
Weiterlesen…

«Evolution of Arabic Music» by Alaa Wardi is a mash-up of 42 Arabic songs from the 1930s to the 2010s, performed a cappella. Alaa Wardi (*1987) was born in Riyadh, and he is of Iranian origin. His signature output is YouTube videos in which he combines several video registrations of alter egos of himself singing a cappella or imitating instruments. They became a sensation, paying homage to and at the same time parodying popular Arabic, English, Bollywood, and K-pop songs, and even Shakira’s «Waka Waka», featuring Jeddah-born Korean-Vietnamese comedian Wonho Chung.

The video «No Woman, No Drive» (2013), styled after Bob Marley’s «No Woman, No Cry», was a satirical comment on the Saudi Arabian policy of  banning women drivers. In 2019, Wardi released a video covering songs made famous by the Lebanese singer Fairuz. Failing to see the humor in the video, Fairuz threatened legal action if Wardi refused to take it down. This hasn’t prevented followers from copying the video and putting it online in their turn.

Musikvideo 2

MUSIC: Majed Alesa
VIDEO: 8ies Studios
TRACK: Hwages (Saudi Arabia, 2016)

Der Titel dieses zweiten Videos von Majed Alesa lässt sich in etwa als «sich Sorgen machen» oder «eine Vorahnung haben» übersetzen. Als das Video 2016 erschien, war der saudische König Salman seit etwa einem Jahr an der Macht. Erst 2018 erlaubte er Frauen, selbst Auto zu fahren. Im Clip, auch dieser wieder eine Satire, sitzt ein dickes Kind hinterm Steuer. Alesa spielt wohl darauf an, dass insbesondere männliche Kinder in Saudi Arabien von ihren Eltern derart verhätschelt werden, dass sie Gewichtsprobleme bekommen.
Weiterlesen…

This video shows three women in full niqab (female headwear that leaves only the eyes uncovered) entering a car, all three of them sitting in the back seat, with an obese boy behind the wheel. The title of the song translates to something like «worrying», «concerning ideas that come to your mind», «obsession», or «premonition». The clip is from 2016, when King Salman was in power for a year. Two years later, women would be allowed to drive themselves, but that was not the case yet at that time.
Weiterlesen…

MusikVideo 3

MUSIC & VIDEO: UTURN Entertainment
TRACK: Al aghani al wataniat al saudiat abr al zaman | Anghany_lil watan (Nationalist Saudi Songs Through Time – We Sing for the Nation) (Saudi Arabia, 2015)

Dieses Video ist eine Interpretation nationalistischer Lieder aus Saudi-Arabien und macht sich über die saudische Musikvideo-Produktion lustig. Jahrelang stach diese vor allem durch schlechte Qualität, Playback und billigen semi-live Auftritten in Studios hervor. Erst ab den 2000ern hielten im Fernsehen immer mehr internationale Clips Einzug.
Weiterlesen…

This is an interpretation of nationalistic Saudi Arabian songs from a few decades ago, and a parody on how Saudi Arabian, and in fact many videoclips from all over the Arab world, were made for years: low video and broadcasting quality and most being either straightforward semi-live (grainy) video-recordings in a studio, or portrayals of the performers playing with a romanticized landscape as backdrop. This was the situation until around 2000. Since then, gradually more and more Western clips were broadcasted, and also some more advanced Turkish clips, followed by Lebanese and Egyptian clips.
Weiterlesen…

MusikVideo 4

MUSIC: MSYLMA
VIDEO: Omar El Sadek
TRACK: Dhil un Taht Shajaret Al Zaqqum (Saudi Arabia, 2019)

Zaqqum im Titel von Msylmas Song, ist ein verfluchter, in den Tiefen der Hölle verwurzelter Baum, der im Koran aufgeführt ist. Die Höllenbewohner sind gezwungen, die Frucht des Baumes zu essen, die daraufhin ihre Körper zerreißt. Andere Interpretationen besagen, dass der Baum aus den Samen der bösen Taten der Sündigen erwächst oder sehen im Baum die Manifestation menschlicher Arroganz. Es ist unklar, worauf sich Msylma genau beruft, aber in jeden Fall greift er wichtige mystische Elemente islamischer Theologie auf. 

The next clip takes things in a different direction. Asking around about the meaning of the name of the somewhat secretive artist, I was referred to Musaylimah, short for Musaylimah al-Kadhdhāb (Musaylimah the Arch-Liar died in 633). Musaylimah «was a preacher of Hanifism (…) and one of a series of people (including his future wife) who claimed prophethood in 7th-century Arabia. He is considered by current Muslims to be a false prophet» (Wikipedia 2020a).
Weiterlesen…