Daniyal
AHMED

Wenn westliche Mainstream-Musikvideos Indien oder Pakistan als Schauplatz wählen (z.B. Coldplays «Hymn For The Weekend»), dann werden diese Länder als traditionell, spirituell und exotisch repräsentiert. Die Shortlist des Anthropologen und Musikers Daniyal Ahmed zeigt, wie sich eine junge, global denkende Generation pakistanischer und indischer Musiker*innen selbst wahrnimmt.

SHORTLIST

Musik Video 1

MUSIC: Mughal-e-Funk
VIDEO: Sadam Aqeel Khilji, Muhammad Umer Noor
TRACK: (Pakistan, 2020) 

In Mughal e Funks Song «Akbar», benannt nach dem berühmten Großmogul Akbar, wird nach und nach die Wahrnehmung verschoben. Am Anfang des Videos werden Figuren aus Gemälden im Stil der Miniaturenmalerei der Mogulzeit zum Leben erweckt. Sie sind überlagert von zeitgenössischem Filmmaterial über Architekturwunder des Mogulreichs in Lahore: baufällige Häuser, in denen die Geister der prunkvoll gekleideten Figuren der Vergangenheit grooven. Peu à peu werden die Sitar-Melodien zu funkigen Downbeats, swingenden Basslines und akkordischen Synth-Klängen.
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Lahore-based band Mughal-e-Funk’s instrumental track, named after the famous Mughal emperor, Akbar, is an audio-visual displacement in a multitude of ways. As the video begins, animated figures resembling Mughal miniature-style paintings, evoking 16th to 18th century Indian art forms, come to life. The Sitar hook that kicks off the song is soon followed by an unabashed drum roll that opens up the vortex to a funky Mughal adventure, symbolized by another Mughal miniature figure, except the emperor is donning shades and Mughal era gowns in the metallic hues of modern fabrics. 
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Musik Video 2

MUSIC: Peter Cat Recording
VIDEO: Sachin Pillai, Suryakant Sawhney  
TRACK: Floated By (India, 2019)

In diesem Song wird das Klischee einer indischen Hochzeit klanglich und bildlich demontiert. Der Song ist eine packende Darstellung der Distanz zwischen der modernen, gebildeten Jugend aus der Mittelschicht oder oberen Mittelschicht in Südasien und den kulturellen Traditionen, Ritualen und Familienstrukturen ihrer Eltern. Der Song ist eine leichte, ruhige Indie-Jazz-Nummer auf Englisch – nicht unbedingt das, was man im Delhi des Jahres 2019 erwarten würde.
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In this song, the cliché of the Indian wedding comes undone both sonically and visually. The song can be seen as a gripping depiction of the distance felt between modern, educated, middle, or upper middle class South Asian youth and the cultural traditions, rituals, and familial structures that their parents espouse. The song is an easy, smooth sailing, indie-jazz number in English – not necessarily something one would expect to come out of the Delhi of 2019. Its retro-jazz sonic signature, with big band orchestration and flavors reminiscent of the Canterbury scene but with laid back crooner vocals, deconstructs what a traditional Indian wedding should sound like.
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Musik Video 3

MUSIC: Biryani Brothers
VIDEO: Tabish Habib  
TRACK: Ikisvi Sadi (21st Century) (Pakistan, 2018)

Ikisvi Sadi («21. Jahrhundert») ist das Debütvideo des Frauenduos Biryani Brothers. Die Bilder lassen Nostalgie nach dem pakistanischen Fernsehen der 1980er Jahre aufkommen und setzen damit einen visuellen Kontrapunkt zum sehr heutigen Synth-Wave- und Retro-Pop-Klang des Songs.
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The female duo, Biryani Brothers, released their debut video for the song «Ikisvi Sadi», which means 21st century. The video is potent with disjuncture across various themes and motifs. The visuals elicit a nostalgia for Pakistani television of the 1980s, always in counterpoint to the very contemporary synth-wave, retro-pop sound of the song. The 1980s were an incredibly interesting time in Pakistan, when the country was going through a period of de-modernization and self-Orientalization under the garb of «Islamization».
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